Brama garażowa segmentowa – optymalne rozwiązanie
Bramy segmentowe swoją popularność
zawdzięczają przede wszystkim sposobowi otwierania – otwierają
się w linii prostej do góry (lub na bok), pozwalając tym samym w pełni wykorzystać powierzchnię garażu. Bramy segmentowe to idealne rozwiązanie, gdy podjazd jest krótki lub garaż wychodzi
bezpośrednio na ulicę. Można je zamontować w każdej sytuacji –
niezależnie od kształtu otworu do garażu, nadają się także do
garaży remontowanych. Ponadto charakteryzują
się doskonałymi parametrami izolacyjnymi.
Budowa bram segmentowychBramy segmentowe zbudowane są z
poprzecznych paneli o wysokości ok. 50 cm. Segmenty unoszonego
skrzyła są podciągane na linkach, przesuwają się na rolkach i chowają pod sufitem garażu. W standardowej bramie do domu
jednorodzinnego są 4 panele. Dostępne są również modele 5- czy
6-panelowe, które montuje się w garażu np. na samochód dostawczy.
Bramy wykonane są z ocynkowanej blachy stalowej pokrytej warstwą
ochronną i/lub dekoracyjną. W wersjach ocieplonych przestrzenie
między panelami wypełnione są pianką poliuretanową. Segmenty
mają grubość 20-67, najpopularniejsze mają grubość 40-42 mm.
Aby móc zamontować taką bramę, na suficie nie można prowadzić
żadnych instalacji ani zabudowywać go w strefie ok. 3 m od wjazdu.
Bramy segmentowe boczneInaczej nazywane sekcyjnymi, to odmiana
otwieranych pionowo ścian segmentowych. Zasada działania
segmentowych bram bocznych jest taka sama, z tą różnicą, że
płaszcz zwija się na jedną ze ścian, na której umieszczane są prowadnice. Minusem jest to, że tracimy jedną ze ścian, ale za to możemy powiesić ściany na suficie. Bramy segmentowe boczne
sprawdzą się w szerokich garażach. Poziomy ruch po szynach
przyspiesza proces otwierania.
Wykończenie bram segmentowychBramy segmentowe bez najmniejszego
problemu dopasujemy do elewacji domu, gdyż dostępne są w różnych
wykończeniach. Blacha
stalowa jest profilowana za pomocą przetłoczeń. Mogą być one
poziome o różnej szerokości. Panele mogą mieć jedno
przetłoczenie w połowie wysokości (wygląda to tak, jakby w bramie
było osiem paneli, a nie cztery) albo kilka w odstępie 10-12 cm
(brama wtedy wygląda jak rolowana). Na segmentach może być
widoczna także mikrofala, czyli wiele wąskich, gęsto wykonanych
przetłoczeń. Do domów o tradycyjnej architekturze pasują bramy z
przetłoczeniami kasetonowymi. Dostępne są również bramy o przetłoczeniach asymetrycznych lub eliptycznych. Blacha w bramach
garażowych może mieć różną strukturę, np. zupełnie gładką, naśladującą
układ słojów drewna czy dającą
pod palcami wrażenie piasku. Blacha jest powlekana warstwą
ochronną farby proszkowej i lakierowana. Każdy producent ma ma w swojej ofercie bramy w podstawowej palecie popularnych kolorów. Na zamówienie można wykonać bramę w dowolnym kolorze z palety RAL, jednak będziemy musieli na nią dłużej poczekać, a także więcej zapłacić.. Na rynku są też bramy okleinowane o wykończeniu drewnopodobnym.W
skrzydle bramy mogą być zainstalowane okrągłe lub prostokątne
przeszklenia, które pozwalają na dopływ światła do garażu. Są to elementy przezierne lub nieprzezierne z akrylu. Mogą być one
dwupowłokowe z przegrodą termiczną, dzięki czemu są ciepłe.
Jeśli zależy nam na bezpieczeństwie domu, można zastosować
elementy szklane z szyb klejonych. Do ozdobnego wykończenia bramy
można też wykorzystać aplikacje ze stali nierdzewnej satynowanej.
Mają one kształt płaski w postaci linii, kwadratu, prostokąta,
rombu lub koła.
Ciepła i szczelna brama segmentowaCiepła brama to brama szczelna. Z tego
powodu szczeliny między segmentami połączonymi stalowymi zawiasami są więc wypełniane gąbką lub uszczelkami wargowymi z gumy.
Szczelność i termoizolacyjność bramy zapewniają również
wyprofilowania typu wpust-wypust na stykach paneli. Takie rozwiązanie
powoduje, że panele wsuwają się głęboko jeden w drugi. Niektórzy
producenci dodatkowo dla uszczelnienia styku paneli stosują nakładki
izolujące. Ważne są także uszczelnienia zamontowane po obwodzie i na dole bramy. Mogą w tych miejscach być zainstalowane uszczelki
listkowe lub wargowe. Niekiedy są to dodatkowe ramki z uszczelkami
instalowane po obwodzie bramy.
Najważniejszy jest jednak wybór
ciepłej bramy segmentowej. Duża popularnością cieszą się modele o grubości 42 mm. Ale jeśli zależy nam na utrzymaniu wyższej
temperatury w garażu, możemy zdecydować się na cieplejsze
rozwiązanie, np. bramę z izolowanymi termicznie segmentami o grubości 67 mm. Współczynnik przenikania ciepła takiej bramy
wyposażonej w podwójne uszczelki wargowe na łączeniach segmentów
oraz w podwójną uszczelkę progową może wynosić nawet U = 1,0
W/(m2·K).
Brama segmentowa z napędemStandardem są dzisiaj bramy segmentowe
otwierana automatycznie. Napęd do bramy powinniśmy kupić od razu w zestawie. Oddzielny zakup tych dwóch elementów od dwóch różnych
producentów wychodzi dużo drożej, a ponadto warunki gwarancji nie
zawsze będą optymalne. Jeśli producent dobiera napęd do swojej
bramy, całość jest objęta odpowiednią gwarancją i rękojmią.
Siłowniki do lekkich bram pojedynczych zazwyczaj mają moc 600-800
N, natomiast do ciężkich i podwójnych – 1000 N. Na obudowie
siłownika znajduje się lampka, która włącza się razem z jego
uruchomieniem i oświetla wnętrze garażu – nie musimy więc
włączać dodatkowego oświetlenia podczas wjazdu czy wyjazdu z garażu.
Do obsługi napędu bramy używane są zdalne piloty (mogą przybierać różne formy). Najlepiej wybrać
urządzenie wielokanałowe, dzięki któremu będziemy mogli
obsługiwać bramę wjazdową, rolety, a nawet drzwi wejściowe.
Oczywiście każda brama garażowa zamykana automatycznie musi być
wyposażona w mechanizm otwierania ręcznego. Pod sufitem na listwie
jezdnej wisi linka wysprzęglająca – po jej pociągnięciu
będziemy mogli otworzyć ręcznie bramę w przypadku awarii
instalacji elektrycznej. Jeśli do garażu nie mam innego wejścia,
mechanizm ten powinien być połączony z klamką zewnętrzną, która
pozwoli otworzyć skrzydło stojąc na wjeździe. Innym podstawowym
wyposażeniem każdego napędu jest blokada antywyważeniowa.
Zamkniętej bramy nie można podważyć. Im ktoś z większą siłą podważa
bramę, tym bardziej kieł lub koło zębate się blokuje. W bramach zamontowany jest także hamulec bezpieczeństwa z czujnikiem przeciążeniowym. Jego zadaniem jest zatrzymanie skrzydła w przypadku natrafienia na opór, np. gdyby w chwili opuszczania dotknęło przedmiotu
pozostawionego we wjeździe. Kolejnym ważnym mechanizmem jest
zabezpieczenie przed nagłym opadnięciem skrzydła. W momencie
urwania się sprężyny lub linki następuje blokada skrzydła. Do
sterowania bramą garażową można wykorzystać nowoczesne systemy
sterowania, dzięki czemu będzie ona stanowić element domu
inteligentnego.zdjęcia: Hörmann, Wiśniowski