Gdzie umieścić garaż – na poziomie parteru, czy w piwnicy?
Aby
nie wznosić garażu wolno stojącego, co wymaga odpowiednio większej
posesji, można zaprojektować go w bryle domu mieszkalnego
– to dzisiaj bardzo popularne rozwiązanie. Dzięki
niemu zyskujemy miejsce postojowe dla samochodu skomunikowane z resztą budynku. Niewątpliwą zaletę stanowi wówczas swoboda
podczas korzystania z garażu – nie będzie wymagał wychodzenia z domu. Do wyboru mamy dwa rozwiązania: garaż połączony z budynkiem
na wysokości parteru oraz usytuowany na poziomie kondygnacji -1.
Garaż w bryle domu pozwala również zaoszczędzić miejsce na działce, co
ma duże znaczenie przy wysokich cenach ziemi. Niższe są także
koszty budowy – wspólne są ściany i instalacje.
Największą zaletą garażu wpisanego w bryłę budynku jest oszczędność miejsca na działce (fot. K. Jankowska)
Garaż na
parterzePrzy
takiej konstrukcji garaż może być zlokalizowany w dobudowanej
części połączonej z domem lub znajdować się w samej bryle, jako
schowany w jej obrysie. W pierwszym rozwiązaniu, w zależności od
architektury i możliwości jakie daje teren posesji, bywa on
sytuowany z boku domu lub z przodu. Ostatnia propozycja zazwyczaj
dotyczy projektu wykonanego z myślą o wąskiej działce. Garaż
dostawiony z boku spowoduje, że dom będzie bardziej rozłożysty.
Wówczas też podjazd jest dłuższy niż przy garażu wysuniętym
przed lico główniej bryły domu. Garaż dostawiony często
pozostaje nieogrzewany, z tego względu konieczne jest zadbanie o to,
aby jego ściany od strony części mieszkalnej były odpowiednio
zaizolowane termicznie. Ważne jest też wyciszenie pomieszczenia, w którym
parkujemy samochód. Zarówno ściany, jak i strop wymagają izolacji
przeciwakustycznej. Ponadto garaż musi mieć
sprawnie działającą wentylację, a drzwi muszą mieć dobrą
izolację termiczną i chronić przed przenikaniem spalin do wnętrz.
Garaż w piwnicyUsytuowanie
garażu poniżej poziomu gruntu sprawi, że nie tylko nie zajmie on
przestrzeni na posesji, ale również na parterze domu. Nie
ingeruje również w kształt bryły domu. Dzięki lokalizacji w piwnicy jego ściany są bardziej osłonięte, jednak wymagają
odpowiedniej izolacji, w tym przeciwwilgociowej, ze względu na
działanie wód gruntowych. Ważnym aspektem jest też profesjonalnie
wykonany zjazd do garażu. Jego pochyła nawierzchnia musi być
antypoślizgowa, a spadek nie może przekraczać 25%. W zależności
od wysokości piwnicy pochylnia będzie miała 6-10 m długości.
Przed bramą garażową należy doliczyć odcinek 0,6 m, na którym
niezbędne jest wykonanie odwrotnego spadku (czyli z garażu), w celu
odprowadzania wody opadowej do krat wpustowych odwodnienia. Jest to konieczne, aby uniknąć zalania pomieszczenia. Po obu stronach
zjazdu niezbędne jest wykonanie solidnych murów oporowych. Niestety
garaż w piwnicy znacznie podnosi koszty budowy domu – piwnica to przecież jeszcze jedna kondygnacja domu i jej koszt jest zbliżony
do wzniesienie innych poziomów domu.
Garaż w w piwnicy to dobry wybór, gdy działka jest mała lub wąska (fot. Pinterst)
Garaż
połączony z częścią dziennąMiędzy
garażem a mieszkalną strefą domu konieczne jest zaprojektowanie
bezpiecznego traktu komunikacyjnego. Zacząć należy od montażu
odpowiednich drzwi. Powinny one bowiem tworzyć bufor bezpieczeństwa
miedzy pomieszczeniami. Zwłaszcza jeśli garaż nie jest ogrzewany,
drzwi muszą być szczelne i ciepłe. Nie mogą powodować
przenikania szkodliwych oparów oraz spalin. Ich minimalna odporność
ogniowa powinna wynosić 30 min. Nawet przy bardzo dobrych jakościowo
drzwiach, przejście do strefy dziennej domu powinno prowadzić przez
korytarz czy pomieszczenie pełniące funkcję śluzy, aby opary
paliwa i spaliny nie przenikały do części mieszkalnej.
Posadzka traktu musi być wykończona materiałem odpornym i łatwym
do utrzymania w czystości. Dobrze jest też przy przejściu
umieścić wycieraczkę do butów, aby nie wnosić na nich
zanieczyszczeń do domu.
Podjazd do
garażuNiezależnie
od miejsca usytuowania garażu w bryle budynku, najwygodniejszy
podjazd będzie miał wytyczoną prostą trasę o szerokości 3 m.
Każdy skręt wymusza potrzebną przestrzeń na manewr, aby samochód
bez trudu pokonał łuk. Promień skrętu to około 5-6 m.
Przemieszczające się po podjeździe samochody nie mogą być
uciążliwe dla mieszkańców, dlatego trakt dla aut powinien być
maksymalnie oddalony od okienpomieszczeń mieszkalnych. Brama
garażowa musi być usytuowana w dystansie ponad 1,5 m od
krawędzi najbliżej położonego okna. Jeśli nad wrotami wjazdu
jest daszek wystający minimum 0,6 m poza lico ściany, wówczas
dystans do okna na piętrze może wynosić tylko 1,1 m.zdjęcie otwierające: AdobeStock