Instalacja antyoblodzeniowa na posesji – chodniki, podjazdy bez śniegu i lodu
fot.Fotolia
Instalacje antyoblodzeniowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem, zwłaszcza w ostatnich latach, kiedy przedłużająca się zimowa aura daje się nam mocno we
znaki. Najważniejsze elementy instalacji antyoblodzeniowejGłównym elementem
instalacji przeciwoblodzeniowej są przewody grzejne, które układa się zazwyczaj w betonowej wylewce pod nawierzchnią chodników czy podjazdów. Ich zadaniem jest
podgrzewanie materiału, którym wykończone są te powierzchnie tak, aby nie
gromadził się na nich śnieg i nie zalegał lód. Dzięki temu nawet, gdy opady są intensywne, a temperatura ujemna, zabezpieczone instalacją antyoblodzeniową chodniki i podjazd są czyste. Przewody grzejne instalacji przeciwoblodzeniowej mogą być stało- lub zmiennooporowe. Te pierwsze, charakteryzujące się krótkim czasem nagrzewania, grzeją ze stałą,
ustaloną mocą niezależnie od panujących na zewnątrz warunków. W przypadku
przewodów zmiennooporowych, nazywanych też samoregulującymi, ilość wytwarzanego
ciepła jest dostosowywana do warunków otoczenia. Ich zastosowanie przyczynia
się do obniżenia kosztów eksploatacyjnych systemu
antyoblodzeniowego. Kolejnym ważnym elementem instalacji antyoblodzeniowej jest
sterownik zarządzający pracą systemu. Oprócz przewodów grzejnych podłącza się
do niego czujnik wilgotności i temperatury. Czujnik temperatury uruchomi
instalację antyoblodzeniową, gdy temperatura spadnie poniżej ustalonej wartości i wyłączy ją, gdy wzrośnie do zaprogramowanego poziomu. Czujnik wilgotności z kolei włączy instalację
przeciwoblodzeniową, gdy wykryje opady, a temperatura na zewnątrz będzie ujemna.
Układanie przewodów grzejnych instalacji
przeciwoblodzeniowejSposób układania przewodów
instalacji antyoblodzeniowej zależy od nawietrzni, którą będą przykryte. Gdy
jest ona betonowa przewody grzejne umieszcza
się 5-7 cm
pod powierzchnią. Gdy beton pokryty jest asfaltem przewody mocuje się 2 cm poniżej tej warstwy. W przypadku nawierzchni wykonanej z płyt lub kostki brukowej przewody grzejne mocuje
się 2-3 cm
pod materiałem wykończeniowym. Aby ograniczyć koszt wykonania instalacji antyoblodzeniowej na
podjeździe, przewody grzejne można ułożyć jedynie pod pasami jezdnymi, którymi
będzie poruszać się auto.