Jak transportować materiały na budowie
Na
dużych budowach wykorzystuje się wiele urządzeń, ułatwiających
transport ciężkich materiałów na duże odległości oraz na duże
wysokości. Są to choćby żurawie i dźwigi. Sprzęty takie muszą
być obsługiwane przez wykwalifikowanych operatorów. Na małych
budowach mamy do czynienia z lekkim sprzętem transportowym –
ręcznym lub zmechanizowanym. Do jego obsługi często nie potrzeba
żadnych uprawnień, wystarczy krótkie przeszkolenie odnośnie
bezpieczeństwa pracy.
Taczki
do transportu materiałów budowlanychTaczki służą do transportowania różnych
ładunków, w tym kruszyw, zapraw, a nawet półpłynnych zapraw.
Taczki mogą być jednokołowe lub w wersji stabilniejszej –
dwukołowe, Dwukołowe mają większą ładowność, ale gorzej się
nimi manewruje. Są polecane do używania na powierzchniach
utwardzonych. Taczki budowlane
produkowane są ze stali spawanej o grubości 1,5-2 mm (taczki plastikowe mają
zastosowanie w ogrodnictwie). Pojemność taczek to 85, 110 lub 130
litrów. Oprócz kół mają też parę podpórek do bezpiecznego i stabilnego parkowania po dojechaniu na miejsce. Na budowę lepiej
nadają się taczki o oponach z litej gumy. Opony dętkowe będą
często ulegały przebiciu. Urządzeniami
znacznie usprawniającymi pracę są
taczki mechaniczne. Ich
pojemnik na ładunek jest zainstalowany na czterokołowym podwoziu.
Przednie koła napędzane są silnikiem spalinowym. Osoba obsługująca taką taczkę porusza się za nią pieszo. Do sterowania służą dwa
wysoko wyprowadzone uchwyty. Na jednym z nich znajdują się manetki
do obsługi silnika oraz manetka hamulca. Taczki mechaniczne mają
większą nośność niż zwykłe. Ich pojemnik ma możliwość
przechylania w przód, co ułatwia rozładunek kruszyw i zapraw. Do
prac w trudnych terenach przeznaczone są taczki mechaniczne na
podwoziu gąsienicowym.Wózki
do transportu materiałów budowlanychIstnieje ogromna liczba modeli i wariantów wózków.
Najczęściej mamy do czynienia z wózkami dwukołowymi (tak zwanymi
japonki) lub czterokołowymi (platformowymi). Na dużych budowach
spotyka się także wózki szynowe, samowyładowawcze. Wózki
dwukołowe, konstrukcyjnie podobne do taczek, są używane do wożenia
zapraw lub gotowej mieszanki betonowej. Ich zbiornik jest zamocowany
tak, że można go przechylać w przód, aby opróżnić z zawartości. Mają pojemność od 180 do 300 litrów. Koła takich wózków
mogą być metalowe lub z dętkowymi oponami. Wózki platformowe mają
cztery koła, z czego jedna para jest obrotowa, co ułatwia
manewrowanie nimi. Mogą mieć różną wielkość kół, różne
rozmiary platformy i różną nośność. Porusza się je pchając
lub ciągnąc, do czego służy pionowy uchwyt. Stosunkowo lekkie
przedmioty można szybko przewozić aluminiowymi wózkami składanymi.
Ich nośność wynosi od 50 do 300 kg. Poruszają się one na dwóch
kołach z gumowymi lub dętkowymi oponami. Mają niewielką platformę
metalową oraz wysoki uchwyt. Poruszają się w lekkim pochyle. Na
tych o dużych pompowanych kołach można wciągać ładunki po
schodach. Warto je przedtem zabezpieczyć na przykład pasami
gumowymi.Natomiast
wózki widłowe rzadko
stosowane na małych budowach z racji tego, że wymagają równego
podłoża. Do takich warunków niezbędne są specjalne wózki wysoko
zawieszone, z dużymi kołami i oponami z bieżnikiem. Są to
przeważnie elektryczne pojazdy lub poruszające się na gaz z butli.
Ich kierowcami mogą być tylko osoby mające odpowiednie
uprawnienia. Wózki mogą przewozić wszelkie możliwe produkty,
bezpośrednio na widłach lub na założonej na nie palecie lub
platformie. Do wózków widłowych można stosować także metalowe
pojemniki samowyładowawcze zwane kolebami, idealne do kruszyw,
płynów, zapraw. Wózki zdolne są przewozić ładunki o masie do
3,5 tony oraz unosić je na wysokość nawet do 4 m (zależne jest to oczywiście od modelu wózka).Wciągarki
do transportu materiałów budowlanychKiedyś
używało się ręcznych wciągarek, często konstruowanych
samodzielnie na budowie. Dziś dominują wciągarki elektryczne.
Zbudowane są z ramienia z systemem bloczków, silnika i mechanizmu
nawijania i odwijania stalowej liny, na końcu której, do tak zwanej
kauszy zmocowany jest hak. Są też wciągarki, które mają silnik i mechanizm nawijający zamocowany na końcu wysięgnika. Jedne i drugie wymagają solidnego zamocowania do specjalnej konstrukcji,
będącej nieodłącznym elementem każdej wciągarki. Konstrukcja ta może być zaczepiana do muru lub na przykład do rusztowania.
Wciągany ładunek zawiesza się na haku za pośrednictwem wiązania,
pętli lub zawiesia (łańcuchowego, linowego, pasowego).
Windy
dekarskie do transportu materiałów
budowlanychNazywane są fachowo wciągarkami pochyłymi. To urządzenia wyglądające jak
duże łamane pod kątem drabiny. W ich dolnej części znajduje się
silnik elektryczny i mechanizm nawijania oraz odwijania linek, które
poruszają w górę lub dół platformę do transportowania ładunku.
Platforma porusza się po ramionach tejże drabiny jak po szynach.
Można ją wyposażyć w skrzynię chroniącą ładunek przed
spadnięciem lub w zawieszki do transportowania wiader. Dzięki niej
łatwo można dostarczyć paczki z dachówkami lub inne produkty z dołu aż na dach. Windy takie różnią się przede wszystkim
nośnością, a także maksymalnym zasięgiem. Różna jest też
prędkość wciągania ładunku, zawsze jednak odbywa się to szybciej niż gdyby był on wnoszony na dach przez robotników.
Zazwyczaj windy takie wyposażone są w parę kółek, aby po
złożeniu łatwo można było przetransportować je w inne miejsce
lub do samochodu.Podnośniki
do transportu materiałów budowlanychNa
budowach podnośniki różnego rodzaju wykorzystywane są do
transportu dużych partii materiałów budowlanych (np. płytek,
dachówek, rolek, papy) a także ludzi. Sprawdzą się równie dobrze w pracach wykończeniowych jako mobilne rusztowanie. Przy pomocy
podnośników może być wykonywane ocieplenie, tynki czy instalowane
elementy zewnętrzne sztukaterii. Podczas budowy domu jednorodzinnego
najczęściej stosowany jest podnośnik koszowy. Zbudowany jest z kosza (lub platformy) przymocowanego do
hydraulicznego ramienia. Zazwyczaj taka konstrukcja występuje jako
pojazd kołowy. Dzięki temu może wykorzystywany w wielu sytuacjach,
zwykle są to prace wysokościowe.
Na rynku jest wiele rodzajów podnośników koszowych. Wyróżnia je
nie tylko sposób transportu, ale również kształt kosza i zakres
ich poruszania w przestrzeni poziomej (niektóre kosze czy platformy są nieruchome, a są i takie, które mogą obracać się o 360°).Dźwigi
i żurawie do transportu materiałów budowlanychNa
bardzo dużych budowach do transportu materiałów budowlanych
wykorzystuje się żurawie wieżowe. Za ich pomocą transportuje się
bardzo ciężkie i wielkogabarytowe materiały budowlane m.in. belki
stropowe i łączące, zbrojenie czy dachówki. Żurawie używają
napędu i systemu olinowania, aby stworzyć mechaniczną przewagę,
dzięki której mogą podnosić ciężkie ładunki. Dwa najważniejsze
kryteria w konstrukcji żurawia to udźwig i stabilność. Napędy
mechanizmów, kable, liny, łańcuchy i podstawowy system kół to niezbędne elementy każdego rodzaju żurawia. Włączenie do tych,
stosunkowo prostych schematów, elementów elektronicznych sprawiło, że żurawie są bezpieczne i stabilne. Dzięki ich pomocy niezwykle
szybko powstają osiedla, biurowce czy autostrady.
zdjęcia: Monier Braas, fotolia.com, pixabay,com