MCM we wnętrzu demokratycznie!
Zdj. 1. Wiele jest też twórczych przekształceń przykładów tamtego designu – ówczesne meble, sprzęty RTV, porcelana i szkło stają się inspiracją współczesnych projektantów.
Fascynacja czasami PRL nie mija. Meble i sprzęty pochodzące z lat 50. i 60. ubiegłego wieku trzymają ceny, a sztandarowe
projekty z tego okresu są na nowo wdrażane do produkcji. Wiele jest też
twórczych przekształceń przykładów tamtego designu – ówczesne meble, sprzęty
RTV, porcelana i szkło stają się inspiracją współczesnych projektantów. Wzrasta
nie tylko liczba chętnych chcących wprowadzić perełki z tamtych lat do
swoich wnętrz, ale też coraz więcej jest kolekcjonerów. Czemu zawdzięczamy
popularność designu połowy ubiegłego wieku? Wydaje się, że może być ona wyrazem
tęsknoty za klimatem wnętrz naszych dziadków, ale to nie jedyny powód. Cyfrowe
pokolenie coraz bardziej docenia przedmioty zaprojektowane przez artystów
z myślą o zapewnieniu wygody szerokim grupom społecznym. Użytkownicy masowo
produkowanej tandety tęsknią za czasami, kiedy przeciętny Kowalski siedział w swoim maleńkim M-2 na krześle zaprojektowanym przez artystę z akademii sztuk
pięknych. Poza tym sprzęty z połowy XX wieku to symbol epoki, kiedy czas
płynął wolniej – a to największe pragnienie współczesnego człowieka.
Dodatkowo minimalistyczna wysmakowana forma sprzętów idealnie wpisuje
się w architekturę współczesnych apartamentowców. Mimo złotego wieku
designu tamtych lat wcale niełatwo jest urządzić wnętrze nawiązujące do stylu z połowy XX wieku. Dlatego warto poznać podstawy i zrozumieć, na czym polega duch
demokratyzacji przedmiotów użytkowych z tamtego okresu.
Zdj. 2. Dodatkowo minimalistyczna wysmakowana forma sprzętów idealnie wpisuje się w architekturę współczesnych apartamentowców.
MID-CENTURY MODERN STYL
SPOŁECZNYCH PRZEMIAN Styl mid-century modern powstały
po II wojnie światowej odzwierciedlał ducha swoich czasów. Z jednej strony był negacją części
przedwojennej estetyki, z drugiej – językiem dla wyrażenia nowego porządku
powojennego świata. Był to czas, kiedy to formę i styl wyposażania
mieszkań dyktowały rzeczywiste potrzeby rynku – po ogromnych zniszczeniach
wojennych zapotrzebowanie na meble i wszelkie elementy wyposażenia wnętrz
lawinowo wzrosły, dlatego projektowano rzeczy niedrogie, dające się szybko
wyprodukować. W Polsce była to epoka, kiedy z założenia design był
dla wszystkich i przeznaczony był do codziennego użytku. Aby zaspokoić
potrzeby powojennego społeczeństwa sprawdzały się te projekty, które mogły
wejść do masowej produkcji, co ciekawe wielkość designerskich projektów wdrażanych
do produkcji w Polsce biła na głowę tę z innych krajów – skala zapotrzebowania
była ogromna. Styl mid-century przechodził różne fazy – od powściągliwej,
opierającej się na naturalnych materiałach do sięgającej estetyki pop-artu,
pełnej niebanalnych kolorów i kształtów. To właśnie z tego powodu również i dzisiaj styl ten jest bardzo pojemny – zaspokoi gusty zarówno estetycznych
minimalistów, jak i zwolenników odważniejszych form oraz bogatszej
kolorystyki. We wszystkich swoich odmianach ma wspólne cechy – są nimi elegancja i prostota. Dążenie do umiaru i prostoty szło w parze z
funkcjonalnością mebli i ekonomicznym podejściem do przestrzeni mieszkań.
Niewielkie gabaryty mebli, korpusy osadzone na nóżkach o lekkich formach, które
dodawały im lekkości sprawiały, że sprzęty te były łatwe do zastosowania
w aranżacjach małych mieszkań, a niewysoka cena pozwalała na ich zakup.
Na tym właśnie polegała demokratyzacja designu.
Zdj. 3. Dążenie do umiaru i prostoty szło w parze z funkcjonalnością mebli i ekonomicznym podejściem do przestrzeni mieszkań.
OD CZEGO ZACZĄĆWspółczesne wnętrze w stylu mid-century
modern absolutnie nie może być prostą kalką wnętrza z lat 60. XX wieku. Jeśli
ktoś myśli, że na podstawie fotografii czy rekonstrukcji muzealnej powtórzy
tamtą aranżację i w ten sposób uzyska wnętrze właśnie w tym stylu, jest w wielkim błędzie. To ma być jak najbardziej współczesne wnętrze
wykorzystujące w aranżacji główne założenia kształtowania przestrzeni
mieszkalnej i kluczowe elementy designu tamtych czasów. Nie można też utożsamiać stylu
mid-century modern z PRL-em. U podstaw stylu była duża, dobrze doświetlona
światłem naturalnym przestrzeń. Zasada ta kłóci się nieco z wyobrażeniami o polskich mieszkaniach okresu PRL. Owszem, w projektowanych ówcześnie
lokalach mieszkalnych świetnie sprawdzały się projekty niewielkich mebli, ale
ich przestrzeń nie może być dla nas punktem odniesienia. Styl ten może rozwinąć
skrzydła dopiero w obszernym mieszkaniu lub domu, którego ściany zewnętrzne wypełnione są dużymi przeszkleniami. Błędem byłoby również wyszukiwanie mebli oraz
sprzętów z tamtych lat i wypełnianie nimi w całości naszej przestrzeni
mieszkalnej. Wyposażenie dla tego stylu może być jak najbardziej
współczesnej proweniencji. Jeśli rzeczywiście do aranżacji chcemy wykorzystać
stare meble, poprzestańmy na pojedynczych, ale za to charakterystycznych
okazach. Połączenie ich z nowymi współczesnymi meblami może dać dużo lepszy
efekt. Podobnie warto postąpić ze sprzętami inspirowanymi tamtą stylistyką –
również i w tym przypadku nie kupujmy wszystkiego co jest repliką.
Raczej postawny na mieszanie designerskich perełek nawiązujących do tamtej
stylistyki i nowoczesnego wyposażenia – pod tym pojęciem rozumiemy tu
wszystkie sprzęty utrzymane w stylu minimalistycznym – gładkimi
powierzchniami pozbawionymi ozdób.
Zdj. 4. Styl ten może rozwinąć skrzydła dopiero w obszernym mieszkaniu lub domu, którego ściany zewnętrzne wypełnione są dużymi przeszkleniami.
SKĄD BRAĆ SPRZĘTY MCMDzisiaj we wnętrzach
nawiązujących do oryginalnego mid-century modern odnajdą się zarówno miłośnicy nowoczesności, jak i ci, którzy cenią tradycję – wszak wiele sprzętów stosowanych dzisiaj
w tego typu aranżacjach to oryginały z epoki! Fotele klubowe,
krzesła „muszelki” i fotele „liski” były elementem wyposażenia wielu
polskich mieszkań – sporo z nich zachowało się i to często
w bardzo dobrym stanie. Jednak nawet nie korzystając ze starych mebli,
można z powodzeniem stworzyć wnętrze w tym stylu – wielu
producentów mebli nawiązuje do tamtej estetyki. Na dużą skalę sięgają do
niej współcześni projektanci mebli, łatwo do niej nawiązać również
w produkcji sprzętów metodą rzemieślniczą, gdzie stawia się na
niepowtarzalność egzemplarzy. Producenci korzystają ze szlachetnych materiałów:
drewna krajowego i egzotycznego, bazują na prostych, ale jednocześnie
wyrafinowanych formach, nieobca jest też zabawa kolorem czy też eksperymentowanie
np. z deseniami tkanin, które jak cały styl mid-century modern często
nawiązuje do natury. Jest więc z czego korzystać.
Zdj. 5. Producenci korzystają ze szlachetnych materiałów: drewna krajowego i egzotycznego, bazują na prostych, ale jednocześnie wyrafinowanych formach.
CO WYRÓŻNIA WNĘTRZA W STYLU MCM
Wielofunkcyjna otwarta przestrzeń Zamiast wyspecjalizowanych funkcjonalnie wnętrz bazą jest
jedna przestrzeń przenikających się funkcjach. Dzięki obszernej przestrzeni
meble – ikony designu MCM – są dobrze wyeksponowane, co pozwala dostrzec ich
formę i kolor. Meble pokojowe i kuchenne doskonale współistnieją ze sobą. Duże
okna zacierają granice między wnętrzem a zewnętrzem, wprowadzają światło
naturalne z różnych kierunków.
Meble i sprzęty o niewielkich gabarytach
Wielkość mebli, proporcje ich elementów były przemyślane w każdym detalu. Projektanci precyzyjnie dostosowywali je do przestrzeni, w której miały spełniać swoje funkcje – do małych mieszkań projektowano meble o odpowiedniej dla nich skali. Kształty były ekonomiczne – stoliki trójkątne i w kształcie łezki wpasowywały się w każdy zakątek. Meblościanki i półki były niskie – tak aby zachować proporcje odpowiednie do niewysokich mieszkań.
Tkaniny inspirowane geometrycznymi wzorami
Największe dokonania wzorów tkanin pochodzą z okresu 1955-68. Optymistyczne desenie, abstrakcyjne wzory, wrzecionowate formy, uproszczone kształty ludzi, naiwne grafiki zwierząt to świadectwa twórczego zapału, chęci do zabawy, radości życia ówczesnych projektantów. Tkaniny w geometryczne i inspirowane naturą wzory pochodzące z połowy XX wieku można wykorzystać jako obicia tapicerowanych mebli i niekonieczne tych pochodzących z epoki.
Proste formy mebli Wszystkie meble z tamtych lat odznaczają się prostą formą –
siedziska foteli, oparcia, nóżki miały geometryczne bądź organiczne kształty i prawie całkowicie pozbawione były ozdób. Charakterystyczne dla tego okresu
„patyczaki” miały skośne nóżki charakteryzujące się delikatnym zwężeniem ku
dołowi. Bryła mebla zyskuje dzięki nim niezwykłą lekkość, funkcjonalność oraz
niepowtarzalny design. Dzięki takiej formie sprawdzają się we wnętrzach o niewielkim metrażu.
Zdj. 6. Charakterystyczne dla tego okresu „patyczaki” miały skośne nóżki charakteryzujące się delikatnym zwężeniem ku dołowi.
Materiały naturalne i szlachetne w parze z tworzywami sztucznymi W konstrukcji mebli z połowy XX wieku dominuje drewno
krajowe i egzotyczne, takie jak tek czy palisander, ale także stal, stal
chromowana, mosiądz, który świetnie koresponduje z drewnem. Często w jednym
meblu drewno łączono z pleksi i plastikiem. Polscy projektanci
zamiast powszechnie dostępnego surowca wykorzystywali laminat
poliestrowo-szklany. Materiałem robiącym furorę była sklejka. Zabawa rekwizytami i koloremUrządzając wnętrza w stylu MCM, sięgamy nie tylko po meble,
ale i rekwizyty z tamtej epoki – to stare sprzęty RTV, płyty winylowe w formie
dekoracji wieszane na ścianie, stare maszyny do szycia czy aparaty
fotograficzne. Wiodące kolory stylu to musztarda, pomarańcz, petrol blue,
zielony. Niekoniecznie muszą one być użyte na charakterystycznych dla epoki
materiałach – można nimi swobodnie żonglować.
Zdj. 7. Wiodące kolory stylu to musztarda, pomarańcz, petrol blue, zielony.