Newralgiczne miejsca ucieczki ciepła w bramach garażowych
Garaż,
szczególnie ten, który stanowi skrzydło budynku lub jest
umieszczony w bryle domu
jest
zazwyczaj ogrzewany – w przeciwnym przypadku trudno byłoby
zapanować nad wychładzaniem się sąsiadujących z nim pomieszczeń
oraz tych, które są usytuowane bezpośrednio nad nim. Aby ciepło
pochodzące z ogrzewania nie uciekało na zewnątrz, trzeba zadbać,
by jego przegrody zewnętrzne – ściany, ewentualnie okna oraz
brama
garażowa – miały
odpowiednie parametry termoizolacyjne. Jest to ważne nie tylko
dlatego, że z powodu źle ocieplonych przegród wychładza się sam
garaż, ale również tego powodu, że do zimnego garażu ucieka
ciepło z przylegających do niego pomieszczeń mieszkalnych. Można
więc powiedzieć, że izolacyjność
bramy oraz ścian i stropu garażu wpływa na komfort mieszkania w domu.
Straty ciepła generują też wyższe rachunki za ogrzewanie, a ponadto zaburzają mikroklimat wnętrz. Drugi powód, dla którego
warto zadbać o ciepłą bramę, to
komfort cieplny w samym garażu,
który przecież jest nie tylko miejscem postojowym dla samochodu,
ale też często również warsztatem i podręcznym
magazynem. Aby w chłodne był przyjemnym miejscem do majsterkowania,
temperatura nie musi być tak wysoka jak w domu, ale powinno być w nim wystarczająco ciepło oraz co ważne dla zdrowia przebywających w nim osób nie było przeciągów wynikających np. z nieszczelności bramy. Izolacja garaży będzie skuteczna tylko
wtedy, gdy także brama garażowa nie stanie się miejscem ucieczki
ciepła.
Najważniejszym parametrem podczas wyboru energooszczędnej bramy garażowej jest współczynnik przenikania ciepła U (fot. AdobeStock)
Jak
ciepła brama według nowych przepisówJeśli
chodzi o wymaganą izolacyjność cieplną, bramy garażowe i drzwi
zewnętrzne traktowane są tak samo. Od stycznia 2021 roku współczynnik przenikania ciepła
U dla drzwi zewnętrznych i bram nie może przekraczać 1,3 W/(m2·K).
Co to oznacza dla rynku tych produktów?
Do tej pory wszystkie typy bram garażowych, czyli rozwieralne,
uchylne, segmentowe i rolowane różniły się współczynnikiem
przenikania ciepła, który zależy m.in. od materiału użytego do
izolacji termicznej. Czy te o mniejszym niż zalecany w nowych
przepisach współczynnik U bramy znikną? Nie, bo przepisy mówią o bramach do garaży umieszczonych w budynkach, a przecież wiele z nich
jest montowanych w garażach wolno stojących, nieogrzewanych i tam
takie zalecenia nie obowiązują. Ponadto nowe przepisy będą
dotyczyły wyłącznie budów, na które pozwolenie zostało wydane
po 31 grudnia 2020 roku. Jeżeli wcześniej rozpoczęliśmy proces
przygotowania do budowy i pozwolenie uzyskaliśmy – WT2021 nie
będzie nas obowiązywało. Warto też zwrócić uwagę, że
współczynnik przenikania ciepła dla bram garażowych wbudowanych w kubaturę budynku często jest pomijany w zestawieniach.
Energooszczędna brama powinna być wyposażona w wysokiej jakości, elastyczne, a zarazem odporne na mróz uszczelki (fot. AdobeStock)
Ciepłe
skrzydło, kluczowe uszczelkiNajlepszy
współczynnik przenikania ciepła osiąga się dzisiaj w modelach
bram bram
segmentowych.
Elementy (segmenty) wykonane z blachy stalowej wypełnione są wewnątrz materiałem
termoizolacyjnym,
najczęściej
pianką poliuretanową, która ma bardzo dobry współczynnik
przewodzenia ciepła. Producenci stworzyli bramy segmentowe z panelem o grubości 60 mm, którego współczynnik przewodzenia wynosi 0,37
W/(m2∙K),
co wraz z nowoczesnym systemem uszczelnień przekłada się na
znakomitą termoizolację całej bramy – osiąga on nawet 0,79
W/(m2∙K). Sprawność i skuteczność ciepłych bram garażowych przekłada się również
na bezpieczeństwo. Liczne i nowoczesne systemy zabezpieczeń
elementów mechanicznych, pomagają chronić wszystkich użytkowników,
czyniąc dom bezpiecznym. Różnica między bramą ocieploną
a nieocieploną polega na zastosowaniu dodatkowej warstwy, którą
stanowi materiał termoizolacyjny, najczęściej jest to bezfreonowa
pianka poliuretanowa lub styropian. Takie rozwiązanie sprawia, że
skrzydło bramy stanowi szczelną barierę oraz – co jest również
bardzo ważne – nie skrapla się na nim woda, dzięki czemu
wydłużony zostaje okres użytkowania bramy. Zwiększenie grubości
skrzydła bramy garażowej w niewielkim tylko stopniu może
poprawić ich izolacyjność cieplną. O energooszczędności
bramy decydują nie sam panel bramy, ale uszczelki,
ponieważ źródłem największych strat są łączenia
poszczególnych segmentów bramy oraz strefa kontaktu bramy
z ościeżnicą i ścianą budynku. Brama jest zamontowana
prawidłowo pod warunkiem, że nie ma dookoła niej szczeliny
w miejscu zetknięcia skrzydła ze ścianami i podłogą –
brak spójności to najczęstsza wada bram rozwieralnych
i uchylnych. Uszczelki zarówno obwodowe,
jak i przypodłogowe
powinny
być odpowiednio zamontowane, a następnie odpowiednio
wyregulowane. Można także zastosować specjalne profile z tworzywa
sztucznego i dodatkowe uszczelki – w ten sposób uniknie
się powstawania w tym miejscu mostka termicznego, przez który
wydostaje się cenne ciepło. Dodatkowe podwójne uszczelki wargowe
umieszczone z obu stron bramy oraz w jej górnym obszarze
poprawiają izolacyjność połączenia płyty bramy z ościeżnicą
i nadprożem. Zastosowanie tego rozwiązania może zwiększyć
termoizolacyjność bramy segmentowej nawet o 15%. Dobrze
uszczelniona brama powinna być też wyposażona w możliwie
najszybszy napęd – im jest on szybszy, tym mniej ciepła ucieknie
z garażu podczas jego otwierania i zamykania.
Energooszczędność
bramy zależy
także od montażu. Systemem dodatkowo ograniczającym straty energii
cieplnej jest montaż ościeżnicy z zastosowaniem przegrody
termicznej między ościeżnicą a ścianą budynku. Dzięki tej
przegrodzie elementy konstrukcyjne bramy nie stykają się
bezpośrednio ze ścianą, co minimalizuje powstawanie mostków
cieplnych, będących przyczyną zwiększonych strat ciepła.zdjęcie tytułowe: Hörmann