Nowa norma PN-EN 1004 dla rusztowań jezdnych. Będziemy pracować bezpieczniej!
Upadki z wysokości są jedną z najczęstszych przyczyn
wypadków przy pracy, których konsekwencje dla zdrowia i życia poszkodowanych
mogą być bardzo poważne. To dlatego ustawodawcy nieustannie pracują nad
zmianami w zapisach norm dotyczących poszczególnych grup produktowych – drabin,
podestów roboczych czy rusztowań. I to właśnie normy PN-EN 1004 dla tych
ostatnich dotyczy najnowsza obszerna aktualizacja, która weszła w życie 1.
grudnia 2021 r.
Skąd potrzeba
zmian?Eksperci
zauważyli, że przy dotychczasowych zapisach w normie dotyczących konstrukcji
rusztowań jezdnych oraz sposobu ich montażu, użytkownicy są niewystarczająco
chronieni przed upadkiem z wysokości. Z czego to wynika? Z kolejności, w jakiej
montuje się poszczególne elementy rusztowania. Najpierw montuje się ramy oraz
pomost, a dopiero po wejściu na niego użytkownik zamocowuje poręcz ochronną,
będąc przez chwilę niezabezpieczonym. Oczywiście na czas montażu rusztowania,
powinno się korzystać z indywidualnych środków ochrony indywidualnej, ale w praktyce takie rozwiązanie niestety rzadko jest stosowane. Stąd potrzeba
wprowadzenia zmian. Nowe wytyczne mówią, że podczas budowy rusztowania
poręcze i stężenia na kolejnym pomoście
powinny być mocowane zawsze z pomostu poniżej, co w praktyce wydaje się
trudne i wymaga od producentów rusztowań wyposażenia ich w tzw. poręcze
wyprzedzające. Ich montaż oznacza jednak, że użytkownicy wchodzący na wyższy pomost
przez jego uchylną klapę, są automatycznie chronieni przed upadkiem z wysokości
przez wcześniej zamontowaną na nim poręcz. Sytuacja odnosi się tak samo do
demontażu rusztowania, które – podobnie jak montaż – wiąże się z podwyższonym
ryzykiem prac – najpierw schodzimy na pomost poniżej, demontujemy pomost nad
nami i dopiero potem demontujemy wyżej zainstalowane zabezpieczenia.
Rys. 1. Opracowany system to nie tylko odpowiedź na rosnące wymagania normy, ale także znacznie szybszy i łatwiejszy niż dotychczas montaż konstrukcji – zmniejszyła się bowiem liczba pojedynczych elementów systemowych.
Rama GuardMatic –
sposób KRAUSE na bezpieczeństwoNowe wytyczne zmusiły producentów
rusztowań jezdnych do rewizji dotychczasowych barierek zabezpieczających, w tym
przede wszystkim sposobu ich montażu. Konstruktorzy KRAUSE opracowali innowacyjną
ochronną ramę GuardMatic-System z 6 punktowym systemem mocowań, spełniającą
wszystkie nowe wytyczne. Stanowi ona połączenie stężenia poziomego, ukośnego
oraz listwy kolanowej, które tworzą jedną, łatwą w montażu całość. Opracowany
system to nie tylko odpowiedź na rosnące wymagania normy, ale także znacznie szybszy i łatwiejszy niż
dotychczas montaż konstrukcji – zmniejszyła się bowiem liczba pojedynczych
elementów systemowych. Jak czytamy w materiałach producenta, czas montażu
nowych modeli rusztowań jest krótszy o ok. 45% w porównaniu z poprzednim
systemem. Po użyciu, stężenia ukośne mogą zostać w łatwy sposób złożone i zabezpieczone do transportu.
Rys. 2. Firma KRAUSE, w oferowanych przez siebie nowych rusztowaniach, dodatkowo zredukowała wymaganą odległość między pomostami do 2 m. Wszystko po to, by ich montaż był jeszcze bardziej komfortowy i bezpieczny.
Odległości pomiędzy pomostamiAby montaż poręczy
wyprzedzający był możliwy z niższego poziomu, nowa norma wprowadza regulację
dotyczącą maksymalnych odległości między kolejnymi pomostami roboczymi. Do tej
pory norma z 2005 r. dopuszczała montaż pomostów roboczych nawet w odstępie 4 metrów
– teraz odległość tę ograniczono do zaledwie
2,25 metra. Co więcej, zmniejszono także wysokości, na jakiej można
montować pierwszy pomost – z 4,6m do obowiązujących od teraz 3,4m. Wprowadzone
zmiany sprawiają, że do użytkowania rusztowania potrzebna będzie teraz większa
ilość zarówno samych pomostów, jak i zabezpieczeń w postaci poręczy oraz stężeń.
Firma KRAUSE, w oferowanych przez siebie nowych rusztowaniach, dodatkowo zredukowała
wymaganą odległość między pomostami do 2 m. Wszystko po to, by ich montaż był
jeszcze bardziej komfortowy i bezpieczny.
Rys. 3. Aby montaż poręczy wyprzedzający był możliwy z niższego poziomu, nowa norma wprowadza regulację dotyczącą maksymalnych odległości między kolejnymi pomostami roboczymi.