Nowoczesne systemy zapraw do układania kostki brukowej
Brukowane
ulice i place są częstym elementem architektury starych miast i miasteczek. Jeszcze
do niedawna była to jedyna metoda utwardzania dróg i placów, stosowana od
czasów starożytnych. Dopiero w latach 50-tych ubiegłego wieku zaczęto
powszechnie stosować jako nawierzchnię dróg masy asfaltowe. Na początku lat 90
–tych w naszym kraju na nowo zaczęto wykorzystywać na szeroką skalę bruk, tym
razem betonowy produkowany metodą wibroprasowaną jako alternatywę dla asfaltu.Oczywiście
okładzina taka tylko imituje kamień, walory techniczne oraz estetyczne betonu znacznie
odbiegają od szlachetnego materiału kamiennego.
Częstym
problemem dotyczącym powierzchni brukowanych jest woda stojąca w szczelinach
spoinowych. Dochodzi do takiej sytuacji najczęściej na skutek nieodpowiednich
właściwości odsączających warstwy nośnej, lub z powodu zbyt małego spadku
nawierzchni. W tym przypadku przy fudze przepuszczającej wodę dochodzi najczęściej
do wypaczania się okładziny pod wpływem zmiennych cykli zamarzania i rozmarzania. Niezwiązana spoiwem fuga (piasek,
żwirek) posiada w swej strukturze duże pory,jest to idealne miejsce do odkładania się różnego typu zabrudzeń. Stanowi to idealne
podłoże dla rozwoju mchów i traw, co wpływa niekorzystnie na estetykę
nawierzchni. Kolejnym problemem są niekontrolowane naprężenia,
które mogą prowadzić do zniszczenia fug. Dotyczy to w szczególności fug
sztywnych związanych spoiwem.Brak
fug dylatacyjnych w nawierzchniach brukowych i kamiennych prowadzi do naprężeń w całej nawierzchni, co może doprowadzić do pękania fug i okładziny kamiennej.
Dlatego
bardzo ważne jest prawidłowe zaplanowanie całego sytemu uwzględniające przyszłe
obciążenia. Fachowe prowadzenie robót jest równie ważne.Dobór
odpowiednich materiałów, które spełniają specyficzne wymagania oraz
przestrzeganie technologii ich stosowania to klucz do sukcesu.Prócz
estetyki i żywotności muszą tego typu powierzchnie spełniać wymogi funkcjonalności. Do
wykonania nawierzchni wykorzystuje się różnego typu płyty, kostki kamienne i betonowe
oraz kostki klinkierowe.W przypadku
silnych obciążeń mechanicznych spowodowanych ruchem kołowym, na mostach, w rynnach i kanałach odwadniających stosuje się układy nieprzepuszczające dla
wody. Natomiast
przy lżejszych obciążeniach w ogródkach, na ścieżkach, chodnikach podjazdach do
garaży najlepiej sprawdza się system wodoprzepuszczalny.Firma Sopro posiada w swojej ofercie materiały do
wszystkich opisanych wcześniej przypadków.W
przedstawionej poniżej tabeli pokazano miejsca zastosowania poszczególnych
zapraw do spoinowania:
Tabl.1 Zastosowanie zapraw spoinowych Sopro do kostki brukowej w zależności od przewidywanego obciążenia. Oznaczenia: x-zalecane, --niezalecane.
Natomiast
do mocowania kostki brukowej i płyt kamiennych firma Sopro oferuje zaprawę
drenażową Sopro DM 610 wraz ze szlamem sczepnym Sopro HSF 748.Zestaw
ten może być wykorzystany w każdym wymienionym w tabeli przypadku. Może
być wykorzystywany do układania płytek i płyt kamiennych, bruku kamiennego,
betonowego, klinkierowego w zastosowaniach zewnętrznych.Parametry
techniczne, wytrzymałość na ściskanie powyżej 16 N/mm2 oraz na zginanie 4 N/mm2,
kwalifikują ten materiał jako zaprawę do układania we wszystkich strefach
obciążenia.Zaprawa ta wykonana jest z kruszywa marmurowego o jednakowym uziarnieniu (2-3 mm) wiązana
cementem trasowym redukującym możliwość powstawania wykwitów wapiennych oraz
przebarwień kamienia naturalnego. Dzięki specjalnie dobranemu uziarnieniu zaprawa
nie ulega zniszczeniu na wskutek zmiennych cykli zamarzania rozmarzania,
odpowiedniej wielkości pory zapewniają bardzo wysoką przepuszczalność wody
(500l/m2/h dla warstwy 3 cm).Sopro
DM 610, jako podkład pod kostkę brukową może być stosowana w warstwie minimum 5
cm.Szczególnie
wysokie wymagania stawia się materiałom do fugowania.Muszą
one nie tylko przenieść wysokie obciążenia mechaniczne (jak w obszarach ruchu
drogowego), ale tam gdzie jest to wymagane spełnić funkcję drenażową wraz z zaprawą podbudowy oraz zachowywać właściwości wodoodporności. Dla
wszystkich tych specyficznych wymagań w ofercie Sopro znajdują się odpowiednie
rozwiązania. Dobór zapraw do spoinowania uzależniony jest
od rodzaju obciążeń i miejsca (patrz tabela) Brukowanie dróg i placów kostką kamienną
zmieniło się w bardzo istotny sposób w ostatnich latach. Wysokie i intensywne
obciążenia pojazdami, większe wymagania inwestorów wymuszają od projektanta i wykonawcy poszukiwania najnowszych rozwiązań w tej dziedzinie. Przedstawione
powyżej materiały dają szeroki wybór rozwiązań technologicznych gwarantujących
długotrwałą, bezawaryjną eksploatację przy
zachowaniu efektownego wyglądu nawierzchni.