Poprawny załadunek przyczepki samochodowej – sprawdź, czy robisz to dobrze
Przyczepka samochodowa sprawdzi się w wielu sytuacjach i nie
zabierze miejsca w samochodzie. Jest wręcz niezastąpiona podczas budowy i wykończenia domu – przetransportujemy nią wszelkie
materiały budowlane, narzędzia, meble, gruz, a nawet materiały sypkie. Możemy
ją również wykorzystać, wyjeżdżając na wakacje do przewiezienia grilla, mebli ogrodowych, pontonu i wielu innych akcesoriów.
Podpowiadamy, jak załadować przyczepkę samochodową, aby podróż była komfortowa,
bezpieczna i nie zniszczył się towar na niej umieszczony.
Jak
prawidłowo załadować przyczepkę samochodowąNajważniejsze jest równomierne
rozłożenie towaru na przyczepce samochodowej. Ciężki ładunek
najlepiej jest ułożyć na środku przyczepki – nie obciąży on ani tyłu,
ani przodu pojazdu. Gdybyśmy umieścili go z tyłu, przód by się uniósł, co
skutkuje wprowadzeniem w drgania całego pojazdu. Natomiast ciężki ładunek na
przodzie przyczepki nadmiernie obciąża hak holowniczy, który szybciej się zużyje.
Czyli zasada jest taka: ciężkie towary muszą znaleźć się na środku, a lżejsze z tyłu i przodu przyczepki samochodowej. Aby ładunek podczas transportu nie
przemieszczał się, a nawet nie „wystrzelił” z przyczepki (m.in. podczas gwałtownego
hamowania), musimy go odpowiednio zabezpieczyć, na przykład za pomocą pasów
mocujących. Warto także dno wyłożyć matą antypoślizgową. W przypadku przewożenie
sypkich ładunków, na przykład zielonych odpadów, dobrze jest zabezpieczyć
przyczepkę plandeką lub siatką. Pamiętajmy, aby nie
przeładować przyczepki. Nadmierny ładunek zagraża zarówno naszemu, jak i
innych uczestników bezpieczeństwu. Ponadto w przypadku kontroli grozi nam
mandat, a nawet wstrzymanie jazdy do momentu przeładowania nadmiaru towarów na
inny pojazd. Oczywiście, nie wolno przekraczać dozwolonej prędkości. Zgodnie z przepisami zespół pojazdów w terenie zabudowanym może poruszać się z maksymalną
prędkością 50 km/h, a po autostradzie i drodze ekspresowej 80 km/h.
Ile ładunek
może wystawać poza przyczepkę samochodowąJeśli przewozimy ładunki
wystające poza obrys przyczepy, to musimy koniecznie je oznaczyć – ładunek wydłużony musi być widoczny dla innych
kierowców! Długość ładunku wystającego z tyłu przyczepki samochodowej to maksymalnie 2 m. Obowiązkowe jest znakowanie
ładunków, dopiero gdy wystają więcej niż 0,5 m. Chociaż warto znakować wystające
ładunki zawsze. Natomiast ładunki wystające z boku pojazdu muszą spełniać dwa
warunki. Nie mogą wystawać więcej niż 23 cm z każdej strony przyczepki i jednocześnie łączna szerokość pojazdu razem z ładunkiem nie może przekroczyć
2,55 m, a gdy szerokość pojazdu wynosi 2,55 m, to 3 m. Ładunek wystający z tyłu
należy oznaczyć białymi i czerwonymi chorągiewkami lub paskami materiału – pasów
musi być minimum 2 każdego koloru. Możliwe jest zastosowanie bryły
geometrycznej zawieszonej na ładunku w tych samych kolorach. Co ważne, w przypadku przyczepki samochodowej, na wystającym ładunku
możemy umieścić czerwoną chorągiewkę o minimalnych wymiarach 50 x 50 cm. Gdy
widoczność jest ograniczona, dodatkowo z tyłu przewożonego ładunku umieszcza się
czerwone światło i czerwone światło odblaskowe. Ładunek wystający z boku
znakujemy pomarańczowymi chorągiewkami – minimalne wymiary to 50 x 50 cm, a w
okresie niedostatecznej widoczności dodatkowo białym światłem odblaskowym
skierowanym do przodu pojazdy i czerwonym światłem oraz czerwonym światłem
odblaskowym skierowanym do tyłu. Jeśli długość wystającego ładunku przekracza 3
m, to znakowanie musimy powtórzyć z przodu i tyłu ładunku. Pamiętajmy, że odległość
znaków od końca wystającej krawędzi to maksymalnie 40 cm. Uwaga! Ładunek nie może
powodować przekroczenia masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności przyczepki
oraz przekroczenia dopuszczalnych nacisków na żadnej z osi. Ponadto nie może
naruszać stabilności pojazdu, utrudniać widoczności i pola widzenia, tablic
rejestracyjnych oraz świateł w pojeździe. I oczywiście ładunek wydłużony nie może utrudniać
kierowania pojazdem.
Jak jeździć z przyczepką samochodowąPrzyczepka połączona z samochodem zajmuje na drodze więcej przestrzeni niż samo auto. Dlatego przed
wyruszeniem w drogę, aby mieć jak najlepszą widoczność, należy dopasować do
nowej sytuacji lusterka boczne. Pamiętajmy także, aby szerzej wchodzić w zakręty. Jeśli zamierzamy skręcać w prawo, to ustawiamy się przy lewej krawędzi
drogi, a jeśli w lewo – przy prawej.
Natomiast gdy zdecydujemy się wykonać manewr wyprzedzania, upewnijmy się, że
mamy wystarczająco dużo czasu, aby był on bezpieczny – prędkość samochodu
jest zmniejszona przez holowaną przyczepkę, dlatego więc proces wyprzedzania się
wydłuża. Oczywiście na prawy pas zjeżdżamy dalej niż gdybyśmy jechali bez
przyczepki. Problematyczny może być wjazd na zatłoczone skrzyżowanie. Wjeżdżajmy
na nie, dopiero gdy mamy pewność, że nie zablokujemy innym kierowcom drogi. Uważajmy
także przy cofaniu. Nie kręćmy kierownicą szybko i nie przyspieszajmy. Jeżeli
chcemy, aby przyczepka skręcała w lewo, kręcimy kierownicą w prawo i odwrotnie. A co do parkowania, to jeśli zaparkujemy przyczepkę samochodową prawidłowo i w dozwolonym miejscu, to nic nam nie grozi.