Ściany białe znów modne
Nie istnieje wyłącznie jedna konkretna barwa biała,
lecz cała paleta odcieni tego koloru: od ciepłych, kryjących w sobie gamę
zażółconej bieli, do „zanieczyszczonych” pigmentem szarości, które odbieramy
jako biel chłodną. Odcień tego koloru jest postrzegany indywidualnie przez
każdego człowieka, ale jest też uzależniony od sąsiedztwa innych kolorów oraz
przede wszystkim siły światła. W przypadku słabego oświetlenia jako barwę
neutralnie białą odbieramy odcienie cieplejsze, gdy światła jest więcej,
wrażenie neutralnej bieli powstaje w przypadku odcieni chłodniejszych. Jakość
bieli i jej odbiór na ścianach zależy też od zastosowanych farb. Każdy z producentów ma w swojej ofercie białą farbę podstawową przeznaczoną do
malowania ścian i sufitów – na ogół różnią się one jednak odcieniami i właściwościami. Poza tym dostępne są kolekcje farb obejmujące różne złamane
odcienie. Największy wybór mamy, kupując farbę z mieszalnika.
Kolorowe dodatki ożywią białe wnętrze
„ZWYKŁA” BIAŁA FARBAProducenci określają swoją podstawową farbę białą jako „czysta biel”,
„perfekcyjna biel”, „neutralna biel” „naturalna biel” czy „idealna biel”.
Możemy spotkać się również z określeniami typu „absolutnie biała” czy
„śnieżnobiała”. Nazwy te sugerują neutralność kolorystyczną, ale jest to często
mylący trop. Czystość bieli zależy bowiem od tzw. indeksu bieli – najbardziej
neutralna ma ten parametr o wartości 100/100. Wysoki indeks osiągany jest
zazwyczaj za pomocą pigmentu bieli tytanowej. Dodatek ten zapewnia farbie
większe krycie, nie traci ona koloru, a ryzyko jej żółknięcia jest niewielkie.
Produkt ten polecany jest zwykle wtedy, gdy tą samą farbą chcemy pomalować
ściany i sufity. Mniejszy indeks bieli zapewniają takie pigmenty jak biel
cynkowa, ołowiana czy litopan. Niestety, parametr ten nie zawsze jest podawany
na opakowaniu lub w karcie technicznej. Nie każda też biała farba zawiera białe
pigmenty, zastępują je rozmaite wypełniacze – ściany dają wówczas wrażenie
barwy kremowej lub szarej, szybciej też ulegają zżółknięciu. Korzystając z oferty „zwykłych” białych farb, możemy też uzyskać różne efekty na powierzchni
ścian – jedne będą bardziej matowe, inne z lekkim satynowym połyskiem. Pożądaną
cechą farby w tym kolorze jest jej działanie antyrefleksyjne. Dzięki unikatowej
kompozycji związków tytanu oraz wypełniaczy farba niweluje refleksy świetlne
wywołujące wrażenie nierówności podłoża – niezależnie od siły i kąta padania
światła dają one efekt głęboko matowej powierzchni. Na rynku znajdziemy też
farby rozświetlające czy optycznie powiększające pomieszczenia. Trzeba też
pamiętać, że białe ściany są narażone na zżółknięcie pod wpływem czynników
takich jak nadmierna wilgotność podłoża, promienie słoneczne, opary kuchenne
czy zanieczyszczenia występujące w powietrzu, dlatego warto wybrać farby, które są odporne na działanie tych czynników.
Białe ściany - aranżacje
Biała,
ale jaka Zarówno farby akrylowe, jak i lateksowe to produkty
wodorozcieńczalne, pozbawione w dużym stopniu przykrego zapachu oraz przyjazne
dla zdrowia. Są też łatwe w aplikacji, mają wysoką siłę krycia. Lateksowe
zawierają więcej spoiwa od akrylowych, które sprawia, że tworzą powłokę odporną
na zmywanie i szorowanie. Oba rodzaje farb można stosować we wszystkich typach
pomieszczeń i na wszystkich popularnych podłożach. Jeśli jednak chcemy
dostosować rodzaj farby do funkcji i sposobu użytkowania pomieszczenia, możemy
je zróżnicować. Akrylowych użyjmy do malowania sufitów, ścian dużych salonów i miejsc mniej narażonych na zabrudzenia, natomiast lateksowych do miejsc
narażonych na działanie wilgoci i zabrudzenia. Jeśli na biało chcemy pomalować
ściany w kuchni lub w łazience, warto sięgnąć po specjalne farby przeznaczone
do tych pomieszczeń. Dzięki dodatkom nanocząsteczek srebra i silikonu mają one
właściwości hydrofobowe oraz zapobiegają rozwojowi mikroorganizmów na
powierzchni ściany. Coraz więcej osób sięga też po farby ceramiczne, bazujące
na komponentach ceramicznych oraz najwyższej jakości żywicach i pigmentach,
które zapewniają bardzo wysoką odporność na szorowanie i wielokrotne zmywanie
oraz sprawiają, że powłoki farby nie absorbują
ODCIENIE BIELI Z KOLEKCJI I MIESZALNIKA Biel bieli nierówna. Odcieni tego koloru jest kilkaset, a oferta na rynku farb
jest dzisiaj tak szeroka, że możemy pomalować nasze ściany na praktycznie
dowolny. Jeśli kupujemy białą farbę ze specjalnej kolekcji, możemy spotkać się z bardzo rozmaitymi określeniami kolorów. Warto wówczas nie tylko obejrzeć dany
odcień na wzorniku, ale też wypróbować go na ścianie. Korzystając z mieszalnika, będziemy z kolei operować numerem koloru RAL. Na taki zakup
zdecydujmy się wtedy, gdy zależy nam na jakimś konkretnym odcieniu, zgranym z innym elementem wyposażenia. W ogromnym bogactwie odcieni bieli możemy jednak wyróżnić
kilka wiodących. Neutralna biel. Jest jednym z najjaśniejszych odcieni, które są możliwe do uzyskania. Potęguje ona poczucie otwartej przestrzeni i dodatkowo rozjaśnia
pomieszczenie. Zapewnia sterylny charakter wnętrza, dlatego wybierana jest
najczęściej do nowoczesnych loftowych aranżacji, gdzie stanowi tło dla
wyposażenia w innych kolorach – połączenie jej z modnymi odcieniami szarości zapewnia
spójną aranżacją. Do mieszkań zaaranżowanych w kolorach monochromatycznych,
gdzie wybieramy również białe meble czy tkaniny, może być jednak za jasna – w efekcie będzie się „gryzła” z innymi odcieniami bieli. Jeśli pomalujemy na ten
odcień duże, mocno oświetlone słońcem powierzchnie, może razić w oczy. Łagodnie
ciepła biel. Delikatnie rozświetla pomieszczenie. Ciepły odcień biała farba zawdzięcza
pigmentom umbry oraz śladowym ilościom pigmentu oksydowanej żółci, który nadaje
farbie dodatkowo lekką złotawą poświatę. Sprawdzi się zarówno w słabiej
doświetlonych wnętrzach, jak i mocno nasłonecznionych – nie będzie wówczas
raziła w oczy tak jak czysta biel. Biel jak skorupka jajka. To odcień
również zaliczany do ciepłych, wpada w delikatną żółć. Zawiera umbrę, oksydowaną
żółć i małą domieszkę czystej żółci. Uzyskany odcień jest dzięki temu delikatny i kremowy. Może przypominać kolor cienkiej porcelany. Mokra farba w tym kolorze
wygląda jak kogel-mogel. Sprawdza się w klasycznych wnętrzach, ale w sztucznym
świetle może dawać zielonkawą poświatę. Złocista biel. Zawiera równe
części pigmentów umbry i żółć oksydowaną. Odcień jest jasny i ciepły, wyraźnie zmierzający
ku złocistemu. Trzeba jednak bardzo uważać na połączenia tej barwy z czysto białymi
sprzętami – będzie ona wyglądać na sfatygowaną i zżółkniętą. Chłodne
odcienie bieli. Są doskonałym rozwiązaniem we wnętrzach dobrze oświetlonych
światłem naturalnym. To doskonała baza wnętrz w stylu skandynawskim. Idealnie komponują
się z naturalnym drewnem oraz tkaninami w ciepłych kolorach.
Białe ściany w aranżacjach
JAK WYBRAĆ WŁAŚCIWY ODCIEŃ BIELIWybór odcienia bieli zależy od tego, czy wnętrze ma być ciepłe i słoneczne,
czy może oczekujemy klimatu chłodu i orzeźwienia. Jednak efekt ciepłego wnętrza
nie zawsze udaje się uzyskać za pomocą ciepłych odcieni farby, a zimnego chłodniejszych.
Odbiór białych ścian zależy też od kierunku padania światła, dlatego koniecznie
trzeba dobrze sprawdzić, jaki rodzaj światła wpada do pomieszczenia, a także
gdzie znajdują się okna. Naturalne światło od strony północnej i wschodniej
jest zawsze w tonacji niebieskiej, natomiast z zachodu lub południa przybiera
ciepłą barwę. Niebieskawe światło możemy zrównoważyć bielą z delikatną nutą
żółtego i beżowego. Jeżeli jednak chcemy podkreślić chłodny charakter światła,
wówczas wybieramy chłodniejsze odcienie bieli. W pomieszczeniach oświetlonych
od zachodu i południa chłodna daje efekt bieli neutralnej. Warto też pamiętać,
że w połączeniu z czystą bielą farby, białe wyposażenie często przyjmuje odcień
żółtawy.
Nie
kupujmy białej farby przez internetJeśli chcemy pomalować ściany farbą w odcieniu złamanej bieli,
warto obejrzeć kolor na próbniku w sklepie, a najlepiej nabyć próbkę farby i pomalować nią fragment ściany. Błędem jest kupowanie białej farby przez
internet. Kolory widoczne na ekranie monitora są wygenerowane elektronicznie, mogą
one różnić się od rzeczywistych, ponieważ na odbiór koloru mają wpływ
wykończenie i połysk materiału oraz oświetlenie.