Transakcja z profesjonalistą
Na rynku jest coraz mniej mieszkań, których sprzedażą czy
wynajmem zajmują się ich właściciele, w przeważającej części oferty przechodzą
przez biura nieruchomości. Dlaczego tak się dzieje, skoro korzystanie
z pomocy pośrednika jest kosztowne? Są osoby, które chcąc zaoszczędzić,
decydują się na poszukiwanie na własną rękę mieszkania czy domu lub chętnego do
ich kupna, ale nie zawsze próby te się udają. W sytuacji dużej podaży nieruchomości
na rynku samodzielna sprzedaż lub wynajem może trwać bardzo długo. Będzie
podobnie, gdy chcemy kupić lub znaleźć do wynajęcia mieszkanie czy dom w przypadku małej podaży na rynku. Agenci znają sposoby, by znacznie przyspieszyć
transakcje. Ponadto jest grupa klientów, którzy nie szukają nieruchomości
poprzez czytanie ogłoszeń, tylko od razu kierują swoje kroki do biur
nieruchomości. Są przekonani, że agenci mają większą wiedzę i szerszy
dostęp do klientów niż przeciętne osoby, które chcą sprzedać lub kupić
nieruchomość. Doświadczony pośrednik wie, w jakie ogłoszenia inwestować, by
docierać do zainteresowanych zakupem. Lata doświadczeń i zdobyte przez ten czas
kontakty owocują dostępem do dodatkowych baz danych, zwiększając szansę na końcowy
sukces.
USŁUGA, KTÓRA KOSZTUJE Zwracając się do biura nieruchomości, przygotujmy się na
wydatek i to niemały. Nie zawsze zresztą jesteśmy świadomi dodatkowych
kosztów. W ostatnim czasie wiele agencji deklaruje, że sprzeda nam mieszkanie
bez prowizji, ale oznacza to zazwyczaj, że jest ona ukryta. Najczęściej
wliczona jest w cenę, co znaczy, że suma, jaką otrzyma sprzedający, będzie
pomniejszona o wysokość prowizji. Gdy agentowi zależy na transakcji, będzie
negocjował cenę u sprzedającego, czasami zejdzie też z wysokości prowizji. Na
pewno jednak nigdy z niej nie zrezygnuje, nie ma w tym zresztą nic dziwnego,
jest to jego praca. Tak czy owak, za pośrednictwo w zakupie zapłacimy. Gdy
sprzedajemy lub szukamy mieszkania do wynajęcia, prowizja nie będzie już
ukryta. Bardzo ważny jest tutaj zapis w umowie dotyczący jej wysokości –
prowizja zwykle jest podawana procentowo w stosunku do transakcyjnej ceny
mieszkania. Kształtuje się ona średnio na poziomie 2-3% wartości nabywanej
nieruchomości. Nawet przy niewielkim mieszkaniu może wynieść od kilku do
kilkunastu tysięcy złotych. Są biura i agenci, z którymi wysokość prowizji
można negocjować już przy podpisaniu umowy, warto podjąć taką próbę – zwykle
udaje się ją obniżyć nie więcej niż 0,5%. Dobrze też jest wyjaśnić kwestię
rezygnacji z usług agencji, np. czy wcześniejsze rozwiązanie umowy nie będzie
generowało dla nas dodatkowych kosztów.
JEŚLI AGENCJA NIERUCHOMOŚCI NIE POBIERA OD NAS PROWIZJI ZA
ZAKUP MIESZKANIA, NAJCZĘŚCIEJ JEST ONA DOLICZONA DO CENY.
SPRZEDAŻ NA WYŁĄCZNOŚĆ Czasami warto rozważyć usługę sprzedaży czy wynajmu mieszkania
lub domu na wyłączność jednemu biuru nieruchomości. Umowa taka jest zawierana
na określony czas, np. na pół roku. Gdy dojdzie do transakcji, zapłacimy
wówczas wyższą prowizję niż w przypadku zwykłej usługi. W czasie trwania
umowy nie będziemy mogli też oddać mieszkania do sprzedaży innej agencji, chociaż
czasami nadal pozostaje nam możliwość oferowania go na własną rękę – wszystkie te zasady muszą być precyzyjnie określone w umowie. Na pierwszy rzut oka
wydaje się więc, że nie jest to dla nas korzystny układ, ale w trudnej
sytuacji rynkowej może się nam to opłacać. Już w samej umowie możemy mieć
zapis, że mieszkanie będzie promowane w znacznie większej liczbie kanałów niż
przy umowie zwykłej. Oferta jest przy tym obecna tylko w jednej agencji, co
oznacza, że każdy klient zainteresowany mieszkaniem trafi właśnie do niej.
Jeśli ogłoszenie jest w wielu biurach, praca agenta może pójść na marne, gdy w jednej, będzie bardziej zmotywowany do pracy – prawdopodobieństwo, że ostatecznie
prowizja trafi do niego i że jej wysokość będzie wyższa, jest znacznie
większe. Jest też wiele profesjonalnie działających biur, które w ramach
umowy na wyłączność, oprócz intensywniejszej promocji nieruchomości, oferują
takie usługi jak przygotowanie mieszkania do oględzin, posprzątanie, wykonanie
profesjonalnych zdjęć czy prezentacji filmowej. Usługa taka opiera się na
zminimalizowaniu naszego wysiłku – agentowi powierzamy klucze, tak aby
w dowolnej chwili, bez naszego zaangażowania mógł pokazać lokal
potencjalnym klientom. Do zadań agencji będzie należało wówczas zadbanie, by
mieszkanie każdorazowo prezentowało się jak najkorzystniej. To pośrednik musi
dopilnować, by mieszkanie było np. wywietrzone.
MONITORING OFERTYZ agentem możemy umówić się na spotkanie w biurze lub w oferowanej nieruchomości. Pierwsze kroki współpracy możemy jednak podjąć, nie
ruszając się z domu. Wiele nowocześnie działających agencji ma na swoich
portalach darmowy formularz wyceny nieruchomości. Wpisując dane mieszkania,
uzyskamy jego przybliżoną cenę. Po przeanalizowaniu oferty doradca skontaktuje
się z nami, aby ją uszczegółowić i na tej podstawie przygotować dedykowany
raport cenowy – to porównanie cen ofertowych i transakcyjnych
podobnych mieszkań w okolicy. Na spotkaniu agent przedstawi również szacunkowy
czas sprzedaży mieszkania za oczekiwaną przez nas cenę. Nowocześnie działające
agencje sporządzają wycenę na podstawie zaawansowanego algorytmu cenowego,
który uwzględnia wiele danych: ceny ofertowe, lokalizację, metraż, standard, piętro, rok
budowy, obecność windy w budynku, jak również aktualne ceny transakcyjne
podobnych ofert w okolicy. Na podstawie tak szczegółowych informacji agent wie,
co wpłynie na sprzedaż. Przed rozpoczęciem działań pośrednik przygotowuje nam
najlepszą strategię sprzedaży nieruchomości. Zorganizuje też profesjonalną
sesję zdjęciową i spacer 3D. Kolejny krok to ogłoszenie sprzedaży na
najpopularniejszych portalach nieruchomości. W zakres usług wchodzi
również pomoc przy zgromadzeniu niezbędnych dokumentów i sfinalizowanie transakcji u notariusza. Podczas współpracy
na bieżąco będziemy informowani, jakie są postępy sprzedaży i jak zmienia
się strategia. Niektóre agencje oferują stosunkowo nową usługę – tzw. dzień otwarty, w czasie, którego mieszkanie
będą mogli odwiedzić potencjalni nabywcy. Prezentacja powinna odsłonić atuty
lokalu: np. możliwości przestawienia ścian, podziału jednego pokoju na dwa
mniejsze, otwarcia kuchni. Innym środkiem jest też visual staging, czyli
wizualizacja ukazująca, jak może wyglądać mieszkanie po wprowadzeniu zmian –
może to być nawet projekt wraz z wyceną remontu.
HOME STAGING RÓWNIEŻ W AGENCJIPrzygotowanie nieruchomości do sprzedaży nie oznacza
wyburzania ścian, budowania ich na nowo ani nawet gruntownych remontów
posadzek, łazienek czy kuchni. Profesjonalista wskaże, jak niewielkim kosztem
wydobyć atuty mieszkania i zminimalizować wady. Czasami wystarczy gruntowne posprzątanie, zdepersonalizowanie go, czyli
pozbawienie naszych osobistych rzeczy oraz kilka dobrze dobranych dodatków
dekoracyjnych, by mieszkanie było milsze dla oka. Taka usługa nazywana home
stagingiem zdobywa coraz większą popularność. Oferuje ją także wiele
profesjonalnie działających agencji nieruchomości. Zatrudniają oni lub współpracują z home stagerami, których usługa może być doliczona do prowizji agencji lub
płatna osobno – wszystko zależy od umowy z agencją. Pamiętajmy jednak, że
zapłata za home staging obejmuje doradztwo i prace aranżacyjne, czasami również
posprzątanie. Po naszej stronie pozostaje koszt wszystkich dodatków, np. tkanin
czy kwiatów. Zapłacimy osobno również za bardziej gruntowne porządki i zakup
niezbędnych do niego środków czystości. Koszty będą wyższe, gdy home stager
zaproponuje wypożyczenie do sesji fotograficznej czy na dzień otwarty np. mebli i dekoracji. Usługa home stagera zależy od zakresu i może się zamknąć w kilkuset złotych, ale może też sięgnąć kilku tysięcy. Po zastosowaniu home
stagingu wartość mieszkania wzrasta często aż o 10-15%.
FINAŁ U NOTARIUSZAProwizja pośrednika obejmuje również przeprowadzenie nas przez samą transakcję. Agent może nam wskazać biuro
notarialne, ale możemy też sami wybrać notariusza, a pośrednik załatwi w naszym imieniu termin
i dostarczy mu niezbędne dokumenty. Nie ominie nas jednak obowiązek
obecności w biurze podczas podpisywania aktu notarialnego – tu agent nie
może nas wyręczyć, chyba że udzielimy mu specjalnego pełnomocnictwa! Może się
natomiast zdarzyć, że będzie on chciał być obecny w kancelarii notarialnej
podczas spisywania aktu sprzedaży. Jest to zupełnie zbędne, bo to zadaniem notariusza jest zadbanie, aby akty
i dokumenty były sporządzane w sposób zrozumiały oraz przejrzysty, a dodatkowo ma on obowiązek czuwać nad należytym
zabezpieczeniem praw i interesów stron. Notariusz jest również zobowiązany
udzielać stronom niezbędnych wyjaśnień dotyczących dokonywanej czynności
notarialnej. Nie tylko, więc nie ma uzasadnienia obecność agenta nieruchomości
PEWNIEJSZY ZAKUPProfesjonalna agencja może nam oszczędzić sporo czasu i nerwów również, gdy kupujemy nieruchomość. Mieszkanie czy dom, które jest już w ofercie agencji, powinno mieć sprawdzony stan prawny. Zanim agencja wystawi
ogłoszenie, upewnia się, czy właścicielem mieszkania jest osoba, która się za
nią podaje, czy nie jest ono zadłużone lub obciążone wadami prawnymi. Sprawdza także,
czy w mieszkaniu nikt nie jest zameldowany oraz czy nie jest ono obciążone
tzw. prawem dożywocia. Weryfikuje stan gruntu pod budynkiem oraz stan techniczny
budynku. Do sprzedaży biuro powinno mieć zgromadzone wszystkie dokumenty
i informacje o opłatach – czynszu oraz podatkach.