Transport we własnym zakresie
Przyczepkę samochodową możemy wykorzystać w dziesiątkach życiowych
sytuacji. Dzięki niej nie tylko szybko i sprawnie dostarczymy materiały na plac
budowy czy do remontowanego mieszkania, ale również ułatwi nam przeprowadzkę
czy wywóz odpadów nagromadzonych podczas remontu. Sprawdzi się także podczas wakacyjnego
wyjazdu – np. jadąc na działkę, bez problemu przewieziemy nią m.in. bagaże, grilla,
meble ogrodowe, motocykl czy quada.
RODZAJE PRZYCZEPEKPopularne kiedyś przyczepki
typu SAM odeszły w niepamięć. Aby legalnie je użytkować, trzeba spełnić szereg
warunków, które wymagają sporych nakładów finansowych często przewyższających
zakup pojazdu od producenta. Nowe, niedrogie i dostępne w większości sklepów
budowlanych przyczepki nie mają już tych ograniczeń. Zazwyczaj wybór inwestorów
pada na lekkie przyczepy
jednoosiowe (bez hamulca). Takie modele
mają koła umieszczone na jednej osi, a ich dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie
przekracza 750 kg. Producenci oferują także znacznie większe przyczepy dwuosiowe wyposażone w cztery koła umieszczone na dwóch osiach. Te jednak
polecane są do przewożenia towarów o dużej masie oraz gabarytach, a takie sytuacje
zdarzają się dość rzadko i raczej nie wymagają zakupu przyczepy – lepszym rozwiązaniem
będzie jej wypożyczenie.
KLUCZOWE DMCTo, na jaką przyczepę się
zdecydujemy, w dużej mierze zależy od naszych potrzeb oraz kwestii prawnych. Kierowcy mający prawo
jazdy kategorii B mogą prowadzić auto o dopuszczalnej masie całkowitej 3500 kg
wraz z przyczepką o DMC do 750 kg – razem 4250 kg. Jednak jeśli przyczepka waży więcej niż 750 kg, to mając prawo
jazdy kategorii B, możemy kierować zespołem pojazdów, o ile ich DMC nie
przekroczy 3500 kg. Czy istnieje wyjście z takiej sytuacji? Tak. Wystarczy, że
zdamy odpowiedni egzamin (nie musimy kończyć żadnego kursu) i uzyskamy uprawnienia
B96. Pozwalają one na kierowanie zespołem pojazdów o masie do 4250 kg bez względu
na masę przyczepki. Jest jednak małe „ale” – DMC pojazdu powinno być wyższe o minimum 1/3 DMC przyczepki. Natomiast w przypadku uzyskania prawa jazdy
kategorii B+E możemy kierować zespołem pojazdów o DMC aż do 6125 kg, przy czym
DMC pojazdu ciągnącego wciąż nie może przekroczyć maksymalnej wartości 3500 kg.
Przed zakupem przyczepki należy zajrzeć do dowodu rejestracyjnego samochodu i sprawdzić w nim wartości w polach F.1, O.1 i O.2. W rubryce
F.1 podana jest maksymalna masa całkowita pojazdu (DMC) w kg, O.1 – maksymalna
masa całkowita przyczepy z hamulcem w kg, O.2 – maksymalna masa całkowita
przyczepy bez hamulca w kg.Dmc to całkowita masa przyczepy, czyli to, ile Najwięcej
może ważyć taki pojazd z pełnym Ładunkiem. W przypadku transportowej lekkiej Przyczepki
dmc zaczyna się od ok. 300 do Maksymalnie 750 kg. Z kolei ich ładowność waha
się Najczęściej od 120 do 640 kg.
POSTAW NA JAKOŚĆZapoznając się z ofertą
przyczepek samochodowych, powinniśmy oprócz DMC zwrócić uwagę jeszcze na kilka ważnych
parametrów. Wszystkie przyczepki mają podobną budowę i tu nie ma zbyt dużych
rozbieżności. Przede wszystkim jednak pojazd powinien odznaczać się solidną i wysokiej jakości konstrukcją. Popularną opcją jest rama z ocynkowanej
stali, chociaż dostępne są również
lżejsze ramy aluminiowe. Podłoga zazwyczaj wykonana jest ze sklejki. Natomiast przyczepki
różnią się grubością ścianek i profili – im są one grubsze, tym większa wytrzymałość i żywotność pojazdu. Ważne jest również dodatkowe wyposażenie, które będzie chronić ładunek i samą przyczepkę przed deszczem, wiatrem, słońcem czy odpryskującym piaskiem. Najtańszą
opcją, ale również najmniej wytrzymałą jest plandeka PVC. Może ona być zastąpiona
sztywną pokrywą z ABS-u lub plandeką metalową. Jeśli zamierzamy przewozić
wysokie ładunki, warto zakupić model z podwyższonymi burtami.
DOBRANA WIELKOŚĆPod uwagę powinniśmy wziąć
także wielkość przyczepki. Przemyślmy więc, do czego będziemy ją wykorzystywać i jak obszerna musi być skrzynia ładunkowa. Warto wybrać model z zapasem, aby na
pewno wszystko się pomieściło. Pamiętajmy jednak, że przyczepkę musimy gdzieś
postawić – nie przesadzajmy więc z długością, aby nie mieć problemów z parkowaniem np. w garażu czy na miejscu parkingowym. Zazwyczaj przyczepki
transportowe mają długość od 150 do nawet
300 cm, a szerokość waha się od 100 do 160 cm. Natomiast wysokość burty zaczyna się najczęściej od 30 cm.
PORZĄDNE POŁĄCZENIEPolskie prawo wymaga, by
pojazd, który ma ciągnąć przyczepę, miał zamocowany właściwy hak holowniczy – maksymalny uciąg powinien być dopasowany do wagi przyczepy.
Informację tę znajdziemy na tabliczce z oznaczeniem D. Jeśli DMC przyczepy przewyższy
ten parametr, istnieje zagrożenie uszkodzenia nie tylko haka, ale również
nadwozia samochodu. A jak podpiąć przyczepkę do haka? Pociągając dźwignię do góry,
otwieramy zaczep – wcześniej zdejmijmy z niego obudowę zabezpieczającą. Na kulę
haka zakładamy linkę zabezpieczającą. Następnie nad kulą haka ustawiamy zaczep
przyczepki i wkręcamy śrubę koła podporowego. O prawidłowym połączeniu przyczepki z samochodem świadczy charakterystyczny „klik”
oraz „+” na zaczepie. Zaciskamy dźwignię i podnosimy koło podporowe. W tym celu odkręcamy uchwyt mocujący rurę koła,
podnosimy je maksymalnie do góry i dokładnie przykręcamy. Przed wyruszeniem w drogę musimy jeszcze podłączyć światła przyczepki. Wystarczy włożyć wtyczkę do gniazda
samochodowego. Pamiętajmy, aby wybrać taką
wtyczkę, której liczba bolców będzie zazębiała się z gniazdem. Upewnijmy się, że
wszystkie światła działają. Przekręcamy kluczyk w stacyjce i testujemy kierunkowskazy,
włączamy światło STOP oraz sprawdzamy światła przeciwmgielne. Gdy którekolwiek ze
świateł nie działa, konieczne jest ponowne sprawdzenie podłączenia wtyczki oraz
upewnienie się, czy ma ona właściwą liczbę wtyków (taką samą jak gniazdo auta).
POJAZD NA DRODZEKażda przyczepa samochodowa musi
być odpowiednio oznakowana, czyli musi być wyposażona w: kierunkowskazy, światła stopu oraz podświetlaną tablicę
rejestracyjną, światła pozycyjne tylne, światła awaryjne, światła przeciwmgłowe
tylne, odblaski tylne w kształcie trójkąta, odblaski przednie i boczne w innym
kształcie niż trójkąt. Co ważne, poruszając się z przyczepką samochodową, obowiązują nas odrębne ograniczenia prędkości niż
innych użytkowników dróg. Na drodze jednojezdniowej możemy poruszać się z prędkością
do 70 km/h, dwujezdniowej – do 80 km/h, autostradach i innych drogach szybkiego
ruchu – do 80 km/h. W terenie zabudowanym samochody z przyczepą mogą poruszać
się z taką samą prędkością jak samochody osobowe – do 50 km/h.
NIEZBĘDNE FORMALNOŚCIZgodnie z przepisami
przyczepka samochodowa to odrębny pojazd mechaniczny. I chociaż nie ma silnika, to musimy zarejestrować ją w Wydziale Transportu i Komunikacji odpowiednim dla swojego
miejsca zamieszkania. Niezbędne jest również wykupienie polisy OC. Od momentu zakupu mamy 30 dni na dokonanie rejestracji, a jeśli
kupujemy przyczepkę w sklepie czy u dilera, możemy to zrobić, zanim pojazd opuści
salon. Przed wizytą w WTiK skompletujmy niezbędne dokumenty. Potrzebne będą: faktura
lub umowa kupna- -sprzedaży (bądź darowizny), karta pojazdu jeśli została
wydana, w przypadku przyczep używanych aktualny dowód rejestracyjny, wyciąg ze świadectwa
homologacji lub opis decyzji zwolnienia pojazdu z homologacji (wydaje
sprzedawca). Niezbędny jest również dowód osobisty. Oczywiście musimy wypełnić wniosek o rejestrację przyczepki i dokonać niezbędnych opłat – procedura przebiega tak
samo jak w przypadku rejestracji samochodu. Na dowód i tablice rejestracyjne
musimy poczekać ok. 30 dni kalendarzowych, ale aby wykorzystywać przez ten czas
przyczepkę, wydany nam zostanie tzw. miękki dowód.