Układanie kostki brukowej
Kostkę brukową wytwarza się z twardych skał - granitu, bazaltu,
porfiru, sjenitu a także z klinkieru i betonu (ta jest
najpopularniejsza). Wykonanie nawierzchni z niewielkich elementów
nie jest trudne, lecz są to wielowarstwowe konstrukcje, których
grubość i nośność musi być dopasowana do planowanego obciążenia.
Zaś o trwałości nawierzchni w dużej mierze decyduje jakość
wykonania.
Nawierzchnia musi być zabezpieczona przed rozsuwaniem się obrzeżem lub krawężnikami. Dostępne są m.in. elementy proste oraz łukowe.
Przed garażem umieszcza się w poprzek odwodnienie liniowe: 1 – kostka brukowa, 2 – kanał odwodnienia przykryty rusztem, 3 – rura odprowadzająca wodę do kanalizacji.
Przeznaczenie kostek brukowych
Nawierzchnie wykonuje się z kostek betonowych pełnych oraz
połówkowych, które są układane na brzegach traktu i eliminują
konieczność przycinania elementów. Dostępne są też łączniki,
krawężniki - proste i łukowe - oraz obrzeża, które ograniczają
obszar nawierzchni i zabezpieczają ją przed rozsuwaniem się
elementów pod wpływem obciążenia. W poprzek zjazdów do garaży, w przypadku dużych powierzchni oraz wzdłuż większych traktów układa
się korytka odwadniające nawierzchnię. Nie stosuje się ich w przypadku ścieżek dla ruchu pieszego, w przydomowych ogrodach oraz
parkach. Powierzchnia traktu wykonywanego w sposób tradycyjny, musi
być nachylona na boki (spadek ok. 2 cm/m), aby woda bez przeszkód
spływała do odwodnień. W przypadku większych obciążeń powierzchnia
traktu łatwo ulega zniekształceniu, spoiny z piasku są wypłukiwane
przez deszcz i porastają roślinami, których korzenie mogą uszkodzić
nawierzchnię podczas ich usuwania.
Wzory geometryczne są najłatwiejsze do wykonania. Palisady oddzielają nawierzchnię od miejsc znajdujących się powyżej ich poziomu.
Znacznie trwalsze są nawierzchnie układane metodą sztywną,
fugowane materiałami wodoszczelnymi lub drenażowymi. W handlu
dostępne są produkty odpowiednie do obciążenia traktu i jego
przeznaczenia. Dzięki zastosowaniu materiałów drenażowych
wykonywanie spadków jest zbędne. Dostępna jest kostka brukowa w wielu kolorach i kształtach; można z niej układać wzory
geometryczne - nawet bardzo skomplikowane - oraz koliste i spiralne. Kostka produkowana jest w kilku grubościach i ten
parametr należy uwzględnić przy planowaniu traktu, decyduje on
bowiem o wytrzymałości elementów. I tak kostki o grubości 4 cm
służą do wykonywania nawierzchni przeznaczonych dla ruchu pieszego i lekkiego samochodowego (o wadze pojazdów do 2 ton). Z kostek
6-centymetrowych układa się nawierzchnie dla samochodów o wadze do
3,5 tony, zaś po nawierzchni z kostek 8-centymetrowych mogą
poruszać się samochody ciężarowe. Do wykonywania nawierzchni na
placach składowych, gdzie odbywa się intensywny ruch ciężkich
pojazdów mechanicznych służą najgrubsze z dostępnych kostek
brukowych, mające grubość 10 i 14 cm.
Rozety układa się z elementów o różnej wielkości i kształcie. Producenci często oferują gotowe zestawy.
Wytyczanie miejsca Szerokość traktu z kostek betonowych musi
uwzględniać wymiary elementów pełnych oraz połówkowych. Do
docinania elementów służą: gilotyna hydrauliczna lub szlifierka z tarczą diamentową. Przebieg traktu wyznacza się za pomocą sznurka i palików. Jeżeli nawierzchnia ma mieć wzór, bezpieczniej jest tak
wytyczyć miejsce, aby możliwe było dokonanie korekty w trakcie
układania kostek. Wzory koliste można wykonać z gotowych zestawów
kostek lub zlecić zaprojektowanie wzoru przedstawicielowi
producenta.
Warstwy traktu: 1 – kostka brukowa, 2 – podsypka, 3 – podbudowa, 4 – krawężnik lub obrzeże, 5 – grunt rodzimy. Jedną z pierwszych czynności jest osadzenie obrzeży.
Przygotowanie podłoża Z wytyczonego miejsca usuwa się wierzchnią
warstwę gruntu na głębokość 20-50 cm (zależnie od planowanego
obciążenia drogi oraz rodzaju gruntu), korzenie roślin i kamienie, a następnie wyrównuje się dno i ubija je zagęszczarką. Jeśli trakt
będzie układany w sposób tradycyjny, konieczne jest wykonanie w podłożu spadku i zachowanie go w kolejnych warstwach. Spadek
wykonuje się po zagęszczeniu gruntu, usuwając i dosypując ziemię
tam, gdzie podczas ubijania powstały ubytki. Podczas
przygotowywania podłoża montuje się też elementy odwadniające oraz
obrzeża. Linię przebiegu krawężników oraz ich wysokość ustala się
za pomocą poziomnicy laserowej i sznura. Krawężniki osadza się na
warstwie gęstego betonu, a po jego związaniu od zewnątrz obsypuje
ziemią, zaś od środka materiałem podbudowy.
Nawierzchnia do średnich i dużych obciążeń: 1 – sztywna spoina, 2 – nawierzchnia, 3 – podsypka, 4 – sztywna podbudowa (dla małych i średnich obciążeń – elastyczna).
Przygotowanie podłoża
Kolejne warstwy nawierzchni - podbudowa i podsypka - muszą mieć
taką samą grubość w każdym miejscu wykopu. Podbudowa przenosi na
grunt obciążenia z nawierzchni. Jej grubość musi odpowiadać
planowanemu przeznaczeniu traktu: 10-20 cm w przypadku nawierzchni
przeznaczonych dla ruchu pieszego i 25-45 cm dla ruchu
samochodowego. Warstwa musi przepuszczać wodę - do jej wykonania
używa się mieszaniny piasku ze żwirem, żwiru, grysu lub tłucznia. W przypadku budowy traktu przeznaczonego do średnich i dużych
obciążeń konieczne jest wykonanie sztywnej podbudowy z betonu.
Podsypka to warstwa wyrównująca, którą wykonuje się z piasku o uziarnieniu do 2 mm, grysu lub żwiru o uziarnieniu 1-4 mm. Dobór
materiału zależy od obciążenia traktu. Grubość tej warstwy wynosi
3-5 cm, jej zadaniem jest zapewnienie dobrego osadzenia elementów
nawierzchni. Wykonanie podsypki z piasku jest najłatwiejsze, ale
dopuszczalne tylko w przypadku nawierzchni przeznaczonych do małych
i średnich obciążeń. Najpierw wsypuje się ilość zajmującą 2/3
planowanej grubości i ubija, a następnie dosypuje piasek. Tej
warstwy nie trzeba ubijać, jednak należy pamiętać, iż po
zagęszczeniu nawierzchni obniży się ona o ok. 2 cm. Równe
rozprowadzenie piasku ułatwi zmieszanie go z cementem portlandzkim
klasy 32,5 w proporcjach 1:4. Powierzchnia podsypki musi być
wyrównana łatą przed przystąpieniem do układania nawierzchni. W przypadku planowanych dużych obciążeń i wykonywania sztywnej
podbudowy, na spodnią stronę kostek brukowych należy nałożyć mostek
sczepny. W metodzie wykorzystującej materiały drenażowe zamiast
podsypki z piasku stosuje się grys (trakty przeznaczone do ruchu
pieszego) lub zaprawę o bardzo dużej przepuszczalności, zawierającą
tras i cement. Warstwa ta powinna mieć grubość min. 5 cm. Skład
zaprawy umożliwia wykonanie trwałego i nieodkształcalnego podłoża
pod nawierzchnię.
Układanie kostki
Kostkę układa się od jednego końca traktu, dobijając elementy
gumowym młotkiem. Cały czas należy przebywać na ułożonym
fragmencie, a nie na podsypce. Elementów nie układa się zbyt
ściśle; zachowanie spoin ułatwiają wypustki na ich bocznych
ściankach. Nawierzchnię wykonywaną w sposób tradycyjny posypuje się
suchym piaskiem i wmiata go w spoiny. Kolejnym etapem jest
kilkukrotne zagęszczenie nawierzchni płytą wibracyjną z nakładką z tworzywa sztucznego (zabezpiecza ona kostki przed uszkodzeniem
mechanicznym). W nawierzchni na warstwie drenażowej spoiny wypełnia
się trwałą fugą odporną na mróz, sól i przepuszczalną dla wody.
Jeśli planowane jest nieduże obciążenie, odpowiednią fugę wysypuje
się na powierzchnię traktu i wprowadza w spoiny za pomocą rakli. Po
zagęszczeniu nawierzchni pozostałości fugi usuwa się szczotką.
Przed nanoszeniem fugi wykonany trakt należy powlec preparatem,
dzięki któremu spoina nie zwiąże się trwale z powierzchnią kostek
brukowych.
Wykończenie i pielęgnacja
Nawierzchnię z betonowej kostki brukowej można odwapnić, pokrywając
ją specjalistycznym preparatem, który po podanym przez producenta
czasie należy spłukać. Następnie lub zamiast tego można ją
zabezpieczyć impregnatem. Chroni on przed zabrudzeniami i zabezpiecza przed niekorzystnym działaniem wody. Impregnację można
powtarzać. Należy też usuwać wyrastające w spoinach rośliny. Jeśli
rozrośnie się ich system korzeniowy, to podczas wyrywania poluzuje
się kostki. Zimą wolno posypywać powierzchnię betonowej kostki
brukowej tylko solą przeznaczoną do tego rodzaju nawierzchni.
Trzeba też unikać odkuwania lodu, gdyż prowadzi to do uszkodzenia
powierzchni elementów.
SOPRO RADZI:
Sopro Polska oferuje kompletny system produktów do układania
kostki brukowej na wszystkich powierzchniach, począwszy od ścieżek
ogrodowych a skończywszy na drogach obciążonych ruchem samochodów
ciężarowych. System oparty jest na nowoczesnej, "sztywnej" metodzie
oraz trwałym ułożeniu i zaspoinowaniu bruku zarówno metodą
drenażową, jak i nieprzepuszczającą wody. Jako podkład nośny Sopro
Polska proponuje zastosowanie zaprawy drenażowej Sopro DM 610. Do
fugowania bruku na ścieżkach oraz podjazdach samochodowych polecane
jest Sopro PF (gotowa do użytku fuga drenażowa w trzech kolorach).
Natomiast w miejscach przeznaczonych dla ruchu samochodów
ciężarowych (drogi, zatoczki, ronda) warto stosować wysoko
wytrzymałą fugę Sopro PFM. Zastosowanie systemu Sopro zapewni
długoletnie, bezproblemowe użytkowanie bruku.